Firman Allah SWT:

ูŠَٰุٓฃَูŠُّู‡َุง ูฑู„َّุฐِูŠู†َ ุกَุงู…َู†ُูˆุٓง۟ ุฃَู†ูِู‚ُูˆุง۟ ู…ِู† ุทَูŠِّุจَٰุชِ ู…َุง ูƒَุณَุจْุชُู…ْ ูˆَู…ِู…َّุงٓ ุฃَุฎْุฑَุฌْู†َุง ู„َูƒُู… ู…ِّู†َ ูฑู„ْุฃَุฑْุถِ ۖ ูˆَู„َุง ุชَูŠَู…َّู…ُูˆุง۟ ูฑู„ْุฎَุจِูŠุซَ ู…ِู†ْู‡ُ ุชُู†ูِู‚ُูˆู†َ ูˆَู„َุณْุชُู… ุจِู€َุٔงุฎِุฐِูŠู‡ِ ุฅِู„َّุงٓ ุฃَู† ุชُุบْู…ِุถُูˆุง۟ ูِูŠู‡ِ ۚ ูˆَูฑุนْู„َู…ُูˆุٓง۟ ุฃَู†َّ ูฑู„ู„َّู‡َ ุบَู†ِู‰ٌّ ุญَู…ِูŠุฏٌ ۝ูขูฆูง

“Wahai orang-orang yang beriman! Belanjakanlah (zakat) sebahagian hasil usaha kamu yang baik-baik, dan sebahagian dari apa yang kami keluarkan dari bumi untuk kamu”

(Surah Al-Baqarah : Ayat 267)

Sabda Rasulullah SAW:

Hadis Rasulullah daripada Samrah katanya: “Adalah Rasulullah S.A.W menyuruh kami mengeluarkan zakat daripada barang- barang yang disediakan untuk jual beli.”

(Hadis riwayat Abu Daud)

Dalil Athar
Sabda Rasulullah SAW:

Daripada Abi ‘Amr Ibnu Himas daripada bapanya, dia berkata: “Dia menjual kulit dan bekas panah daripada kulit. Kemudian Umar Ibn Khattab singgah padaku. Dia bertanya: “Adakah engkau keluarkan sadaqah (zakat) hartamu?” Aku menjawab: ‘Aku menjawab: Ya Amirul Mukminin, sesungguhnya ia adalah kulit.” Umar berkata: “ Taksirlah kemudian keluarkan sadaqahnya.”

(Hadis riwayat Syafi’I, Daruqutni, dan Baihaqi)

Syarat Wajib Zakat Pelaburan
Syaratnya adalah seperti berikut :
Islam - diwajibkan kepada pemilik Muslim sahaja.
Milik Sempurna - mempunyai kuasa menjual dan memperoleh manfaat daripada portfolio saham atau pelaburan
Milik Pihak Tertentu - Saham atau pelaburan yang dimiliki masjid, surau, dan-dana untuk maslahah am dan seumpamanya, tidak wajib zakat.
Cukup Nisab - Nisab portfolio pelaburan ialah nilaian yang sama dengan atau 85 gram emas (20 mithqal). Apabila nilai portfolio pelaburan bersamaan atau melebihi nisab maka ianya diwajibkan zakat.
Cukup Haul - Haul bagi saham dan pelaburan lain hendaklah genap tempoh satu tahun pemilikan portfolio pelaburan.

Halal - Saham yang diterbitkan untuk operasi perniagaan teras yang halal.
Definisi Zakat Pelaburan

Menurut Bahasa : Kalimah ‘saham’ berasal dari perkataan Arab yang bermaksud bahagian yang dimiliki.

Menurut Istilah : Saham menurut Kamus Dewan bermaksud “Bahagian dalam modal sesuatu perniagaan.”

Menurut Kamus Ekonomi : Saham bermaksud modal sah syarikat yang dicarumkan oleh pemilik.

Saham adalah wang yang dilaburkan dalam syarikat atau perniagaan. Bagi sijil-sijil saham dalam sesebuah syarikat yang tersenarai di pasaran saham (Contoh Bursa Malaysia), ianya mudah untuk dijadikan wang tunai berbanding dengan saham dalam syarikat yang tidak tersenarai atau dalam koperasi.

Pemilik saham adalah pemilik syarikat and berkongsi keuntungan atau kerugian sesebuah syarikat. Prestasi sesebuah perniagaan biasanya boleh diukur melalui dividen yang diagihkan dan juga harga atau nilai saham seperti tersenanari di pasaran saham.

Pelaburan Pasaran Modal (Bursa Malaysia)

Di Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti (SC) adalah badan yang bertanggungjawab dalam mengawal dan menyelia pasaran modal atau saham. Pasaran modal merupakan rumah utama yang menyediakan aktiviti untuk penghasilan dana dan pelaburan jangka masa panjang serta meningkatkan kecairan sistem kewangan. Di dalam pasaran modal ini segala jenis saham dan dana diurusniagakan.

Di antara contoh instrumen pelaburan di pasaran modal ini adalah:
  • Saham biasa & keutamaan (ordinary & preference)
  • Saham Amanah, samada melalui pengurus dana swasta atau kerajaan
  • Saham Amanah Hartanah (REITs)
  • Dana Dagangan Bursa (ETFs)
  • Lain-lain instrument pelaburan yang diniagakan di Bursa Malaysia atau pasaran modal di luar Negara
Secara umum, terdapat 4 kategori utama produk-produk dipasaran modal iaitu iaitu:
  • Ekuiti (Saham / Unit Trust / REITs/ Index Fund / ETF dsbg)
  • Bon & Debentur
  • Derivatif (Option & Future)
  • Produk Berstruktur
Kaedah Taksiran Zakat Pelaburan
  • Saham adalah wang yang dilaburkan dalam syarikat atau perniagaan. Ia adalah sebagai bukti pemilihan sesebuah perniagaan.
  • Bagi sijil-sijil saham dalam sesebuah syarikat yang tersenarai di Bursa Saham, ianya mudah untuk dijadikan wang tunai berbanding dengan saham dalam syarikat yang tidak tersenarai atau dalam koperasi.
Nilai zakat yang diwajibkan adalah 2.5% daripada nilai pelaburan di hujung Haul. Bagi pelaburan yang diniagakan, jumlah keuntungan yang ditunaikan sepanjang tahun hendaklah dicampurkan.
Zakat = (nilai pelaburan di hujung Haul + keuntungan ditunaikan) x 2.5%
Cara Pengiraan / Method of Calculation
Contoh Taksiran
Saham saham di Bursa Malaysia (Shares)RM266,000
Untung yang ditunaikan daripada jual beli pelaburan (realised profit from investment)RM80,000
Saham amanah (Unit Trusts)RM50,000
Dana Dagangan Bursa (Exhange Traded Funds)RM50,000
Pelaburan Amanah Hartanah (Real Estate Investment Trusts)RM70,000
Lain-lain pelaburan di pasaran modal luar negara (other investment in foreign capital market)RM30,000
Nota : Semua nilai saham & pelaburan di atas ialah nilai pasaran (market value) pada tarikh cukup haul.
TOLAK (LESS)
Kos Brokeraj (Brokerage cost)RM1,500
Dividen daripada pelaburan tidak patuh shariah (dividends from non-shariah compliant investments)RM30,000
Peningkatan modal pelaburan tidak patuh shariah (capital appreciation of non-shariah compliant investment)RM50,000
Jumlah ansuran yang dibayar dalam tahun taksiran untuk bayaran balik pinjaman pembelian saham –jika ada ( Sum of installment in assessment year for loan taken to buy investment – if any)
Nilai Saham & Pelaburan Wajib Zakat (Value of shares & investments that subject to zakat )RM464,500
Zakat : RM456,000 x 2.5% =RM11,610
Zakat Pelaburan tidak tersenarai dalam Syarikat Persendirian, Koperasi dll.

Bagi zakat saham yang dimiliki oleh pihak syarikat persendirian atau Koperasi, Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor memutuskan bahawa hukum zakat ke atasnya adalah sebagaimana berikut:

Zakat saham adalah wajib dikeluarkan oleh pihak syarikat berdasarkan hukum khultoh (harta bercampur). Akan tetapi, jika pihak syarikat tidak membayar zakat, maka kewajipan zakat wajib ditunaikan oleh individu.
Senario 1: Syarikat Membayar Zakat
Seperti kaedah kiraan zakat perniagaan syarikat (persendirian dan awam) yang telah diluluskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor pada 26 Mac 2007 (rujuk Panduan Zakat Perniagaan terbitan LZS 2007).

Zakat perniagaan syarikat secara ringkas adalah mengikut dua kaedah berikut :-
  • Kaedah Modal Kerja = (Aset semasa – Liabiliti Semasa) +/- Pelarasan
  • Kaedah Modal Berkembang = (Ekuiti Pemilik + Liabiliti Jangka Panjang – Aset Tetap – Aset Bukan Semasa) +/– Pelarasan
Senario 2: Syarikat Tidak Membayar Zakat
Zakat dikenakan ke atas individu berdasarkan peratus nilai pegangan individu dalam syarikat tersebut.

Contoh Taksiran

Harta syarikat/koperasi yang diwajibkan zakat di hujung haul 2012 ialah RM10 juta.

  • Zakat perniagaan Syarikat ABC Sdn Bhd: RM10 juta x 2.5% = RM250,000
  • Pegangan saham milik En.Ali didalam Syarikat ABC Sdn Bhd : 15%
  • Zakat Pelaburan En.Ali : 15% x 250,000 = RM37,500

Kira Zakat Pelaburan

ZAKAT KWSP
Wang KWSP ialah wang daripada pendapatan seseorang hasil daripada pekerjaannya yang disimpan di dalam akaun simpanan pekerja kerana tertakluk di bawah akta KWSP. KWSP dikenakan zakat kerana konsepnya sama seperti wang simpanan, cuma perbezaannya simpanan di KWSP tidak boleh dikeluarkan sewenang-wenangnya seperti akaun simpanan biasa.
Wang ini hanya boleh dikeluarkan sebahagiannya oleh pencarum apabila ia mencapai umur tertentu dalam tempoh perkhidmatannya atau mengambil keseluruhannya apabila ia telah mencapai umur pencen atau bersara. Selain daripada pengeluaran berdasarkan faktor umur, ianya juga boleh dikeluarkan setelah memenuhi syarat –syarat dibawah pelbagai Skim Pengeluaran KWSP.
Dalil Wajib Zakat :

Dalil Al-Quran:

ูˆَูฑู„َّุฐِูŠู†َ ูŠَูƒْู†ِุฒُูˆู†َ ูฑู„ุฐَّู‡َุจَ ูˆَูฑู„ْูِุถَّุฉَ ูˆَู„َุง ูŠُู†ูِู‚ُูˆู†َู‡َุง ูِู‰ ุณَุจِูŠู„ِ ูฑู„ู„َّู‡ِ ูَุจَุดِّุฑْู‡ُู… ุจِุนَุฐَุงุจٍ ุฃَู„ِูŠู…ٍۢ ۝ูฃูค

ูŠَูˆْู…َ ูŠُุญْู…َู‰ٰ ุนَู„َูŠْู‡َุง ูِู‰ ู†َุงุฑِ ุฌَู‡َู†َّู…َ ูَุชُูƒْูˆَู‰ٰ ุจِู‡َุง ุฌِุจَุงู‡ُู‡ُู…ْ ูˆَุฌُู†ُูˆุจُู‡ُู…ْ ูˆَุธُู‡ُูˆุฑُู‡ُู…ْ ۖ ู‡َٰุฐَุง ู…َุง ูƒَู†َุฒْุชُู…ْ ู„ِุฃَู†ูُุณِูƒُู…ْ ูَุฐُูˆู‚ُูˆุง۟ ู…َุง ูƒُู†ุชُู…ْ ุชَูƒْู†ِุฒُูˆู†َ ۝ูฃูฅ

“Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (Iaitu) pada hari dibakar emas perak (dan harta benda) itu dalam neraka jahanam, lalu diselar dengannya dahi mereka, dan rusuk mereka, serta belakang mereka (sambil dikatakan kepada mereka): “Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri, oleh itu rasalah (azab dari) apa yang kamu simpan itu.”

(Surah At-Taubah : Ayat 34-35)

“Saidina Ali telah meriwayatkan bahawa Nabi Muhammad SAW telah bersabda:

“Apabila kamu mempunyai 200 dirham dan telah cukup haul (genap setahun) diwajibkan zakatnya 5 dirham. dan tidak diwajibkan mengeluarkan zakat (emas) kecuali kamu mempunyai 20 dinar (salah satu matawang zaman dahulu yang digunakan di negara Arab). Apabila kamu mempunyai 20 dinar dan telah cukup haulnya, diwajibkan zakatnya setengah dinar. Demikian juga kadarnya jika nilainya bertambah dan tidak diwajibkan zakat bagi sesuatu harta kecuali genap setahun.”

(Hadis riwayat Abu Daud)

Fatwa Zakat Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)

FATWA DI BAWAH SEKSYEN 47, Menurut seksyen 47 Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 [En. 1/2003], Jawatankuasa Fatwa bagi Negeri Selangor, atas perintah Duli Yang Maha Mulia Sultan menyediakan fatwa yang dinyatakan dalam jadual dan disiarkan menurut subseksyen 48(6) Enakmen itu.
Pencarum KWSP digalakkan mengeluarkan zakat sejurus menerima atau mengeluarkan wang KWSP tersebut jika cukup nisabnya tanpa menunggu haul setahun.
Fatwa Pengurusan Kutipan Zakat Negeri Selangor 2013 (selepas pindaan)
Mengenai Isu Pembersihan ุชَุตْูِูŠَّุฉ (Tasfiyyah)

Keuntungan Pelaburan Akaun KWSP
FATWA DI BAWAH SEKSYEN 47 Jumlah pengeluaran KWSP yang wajib dizakatkan adalah keseluruhannya (pokok + dividen + bonus) TANPA perlu diasingkan (tidak perlu pembersihan) pulangan dividen atau bonus yang tidak patuh syariah. Ini kerana para penyimpan diwajibkan mencarum oleh pihak kerajaan tanpa ada pilihan (ijbari). Penyimpan juga tidak wajar dibebankan ke atas sesuatu tindakan kerajaan yang di luar kawalan mereka.
“Dan seseorang pemikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain”
Fatir : 18 dan Al-An’aam 164
Kaedah fiqh ุชَุตَุฑُّูُ ุงู„ْุฃِู…َุงِู… ุนَู„َู‰ ุงู„ุฑَّุงุนِูŠَّุฉِ ู…َู†ُูˆْุทٌ ุจِุงู„ْู…َุตْู„َุญَุฉِ iaitu “tindakan pemerintah terhadap rakyat harus terikut dengan kemaslahatan” membenarkan pengurusan wang rakyat oleh kerajaan mengikut Akta KWSP 1991.

Namun sekiranya nanti, KWSP sudah menyediakan pilihan pelaburan secara patuh shariah, maka penyimpan yang tidak memilih pelaburan tersebut perlulah membersihkan /menyucikan bahagian yang haram / syubhah tersebut ke Baitulmal.

Jenis Zakat KWSP
Terdapat dua pandangan berkenaan zakat bagi KWSP :
  • Sebelum mencapai umur 55 tahun (pemilikan belum sempurna)
2.5% dari jumlah pengeluaran KWSP adalah jumlah wajib zakat. Jumlah pengeluaran tidak mengira samada mencapai nisab. Jika jumlah pengeluaran KWSP dibawah nisab,hendaklah dicampurkan bersama pendapatan lain.
  • Setelah mencapai umur 55 tahun (pemilikan sempurna)
2.5% atas keseluruhan wang KWSP dizakatkan seperti kaedah zakat simpanan. Dengan itu,tiada lagi tolakan caruman KWSP pada taksiran zakat pendapatan untuk yang masih bekerja dan membuat caruman KWSP.
Contoh Pengiraan Zakat KWSP

Nisab Tahun 2012 : RM13 000.00

Encik Ali berumur 35 tahun mengeluarkan wang caruman KWSP sebanyak RM20,000 daripada Skim Pengeluaran Pendidikan.

Jumlah zakat yang dikenakan : RM20,000 X 2.5% = RM500.00

Kira Zakat KWSP










ZAKAT EMAS DAN PERAK
Mata wang wajib dikenakan zakat kerana ia boleh digunakan untuk bermuamalah sama dengan emas dan perak. Wang sama ada berbentuk kertas, syiling atau sebagainya setaraf dengan emas dan perak sebagai satu kuasa membeli.
Nisab zakat emas adalah berdasarkan nilai semasa bagi nisab emas 20 mithqal (85 gram) atau perak (595 gram). Jumhur fuqaha telah menyandarkan nisab wang kepada nisab emas (85 gram).

Dalil Wajib Zakat :

Dalil Al-Quran:

ูˆَูฑู„َّุฐِูŠู†َ ูŠَูƒْู†ِุฒُูˆู†َ ูฑู„ุฐَّู‡َุจَ ูˆَูฑู„ْูِุถَّุฉَ ูˆَู„َุง ูŠُู†ูِู‚ُูˆู†َู‡َุง ูِู‰ ุณَุจِูŠู„ِ ูฑู„ู„َّู‡ِ ูَุจَุดِّุฑْู‡ُู… ุจِุนَุฐَุงุจٍ ุฃَู„ِูŠู…ٍۢ ۝ูฃูค

Maksudnya:

“Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka kabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya”
(Surah At-Taubah : Ayat 34)

Sabda Rasulullah SAW:

“Saidina Ali telah meriwayat bahawa Nabi Muhammad SAW telah bersabda: “Apabila kamu mempunyai 200 dirham dan telah cukup haul (genap setahun) diwajibkan zakatnya 5 dirham , dan tidak diwajibkan mengeluarkan zakat (emas) kecuali kamu mempunyai 20 dinar (salah satu matawang zaman dahulu yang digunakan di negara Arab). Apabila kamu mempunyai 20 dinar dan telah cukup haulnya diwajibkan zakatnya setengah dinar. Demikian juga kadarnya jika nilainya bertambah dan tidak diwajibkan zakat bagi sesuatu harta kecuali genap setahun.”
(Hadis riwayat Abu Daud)

Sabda Rasulullah SAW:

“Setiap pemilik emas dan perak yang tidak menunaikan haknya maka pada hari kiamat dijadikan kepingan lalu dibakar dalam api neraka kemudian diselar rusuk dan belakang mereka; setiap kali kepingan itu menjadi sejuk ia kembali dibakar semula pada hari yang kadarnya bersamaan dengan lima puluh ribu (50,000) tahun sehingga ia dihukum di antara hamba-hamba Allah maka dilihat jalannya sama ada ke syurga atau ke neraka”.
(Hadis Riwayat Muslim)

Infografik Zakat Emas

Kaedah Kiraan Zakat Emas & Perak:
Emas Perhiasan Wanita ( ุงَู„ْุญُู„ِّู‰ )
Iaitu emas yang digunakan untuk perhiasan badan wanita, perkakasan atau perabot sama ada digunakan sekali-sekala atau berterusan. Emas perhiasan wanita wajib dizakat apabila jumlah beratnya melebihi ‘uruf(adat kebiasaan). Kadar uruf emas di negeri Selangor ialah sebanyak 800 gram (kadar uruf semasa).
Contoh:
[(Berat emas – Uruf) x harga emas semasa x 2.5%]
(900 gram – 800 gram) x RM144.38 = RM14,438 x 2.5% = RM360.95
Emas Bukan Perhiasan ( ุบَูŠْุฑُุงู„ุญُู„ِّู‰ )

Iaitu emas yang dimiliki bukan untuk tujuan perhiasan sama ada dalam bentuk matawang, jongkong, tempa, barang kemas dan seumpamanya.

Ia dikenakan zakat sebanyak 2.5% daripada jumlah yang ada sekiranya kadar yang dimiliki itu sama atau melebihi nisabnya iaitu 85 gram. Ia tidak sama dengan emas perhiasan wanita. Nisab emas yang tidak dipakai ialah sebanyak 85 gram.
Contoh:
Timbangan emas x harga semasa x 2.5% = Jumlah Zakat
100 gram x RM144.38= RM14,438 x 2.5% = RM360.95
Emas Bercagar

Emas yang digadai adalah milikan sempurna dan wajib dizakatkan setelah ditolak nilai pinjaman dan upah simpan.
Contoh:
[(Berat emas semasa x harga semasa) – Nilai Pinjaman – Upah Simpan] x 2.5% = Jumlah Zakat
[(200 gram x RM144.38= RM28,876) – RM10,000 – RM76] x 2.5% = RM470
Perak

Bagi logam perak, samaada dipakai sebagai barang perhiasan ataupun tidak (disimpan sebagai perhiasan di rumah), maka pengiraannya adalah berdasarkan nilai barang perak tersebut. Nisab bagi perak adalah sebanyak 595 gram atau lebih.
Contoh:
600 gram perak x RM2.45(segram pada 30 April 2014) x 2.5% = RM36.75
Pelaburan Emas Tanpa Fizikal Tidak Patuh Syariah

Pelaburan emas tanpa fizikal tidak patuh Syariah (ditaksirkan zakat simpanan).

Pelaburan ini menggunakan nilai harga emas semasa sebagai sandaran pelaburan mereka kerana pihak institusi sebenarnya tidak memiliki emas secara fizikal.

Hukum
Hukum pelaburan seumpama ini adalah tidak sah dan haram. Ia termasuk dalam kategori jual beli sesuatu yang tidak wujud secara fizikalnya dan juga jual beli sesuatu yang tidak dimiliki oleh pihak yang menjualnya. Akadnya batil kerana tidak mencukupi syarat termeterai akad dari sudut kelayakan bertransaksi dan subjek yang diakadkan.

Segala keuntungan yang diperolehi daripada pelaburan ini adalah haram. Jadi ianya tidak wajib dizakatkan.Walau bagaimanapun, modal atau pokok pelaburan adalah harta yang halal. Oleh itu, jika ia melebihi Nisab, maka zakat wajib dikeluarkan sebanyak 2.5% daripada jumlah modal tersebut.

Manakala dalam keadaan Akad Fasid kerana tidak mencukupi syarat sah / rukun jual beli , tetapi diakhiri dengan berlaku proses qabd (pindah milik), maka diwajibkan zakat ke atasnya kerana status pemilikannya adalah sempurna. Iaitu wajib zakat (atas kedua – dua prinsipal dan keuntungan) untuk transaksi yg akadnya fasid tetapi disertai qabd.

Status Zakat Terhadap Pelaburan Emas Tidak Patuh Syariah
Jenis AkadKeteranganStatus PemilikanStatus Zakat
Akad BatilAkad yang tidak mencukupi syarat termeterai akad dari sudut kelayakan bertransaksi dan subjek diakadkanTidak SahTidak Wajib
Akad Fasid tanpa Berlaku QabdAkad yang tidak mencukupi syarat sah jual beli dan tidak diakhiri dengan qabdTidak SahTidak Wajib
Akad Fasid dan Berlaku QabdAkad yang tidak mencukupi syarat sah jual beli, tetapi diakhiri dengan qabdSahWajib

Zakat Emas & Perak

ZAKAT TAKAFUL
Produk takaful merupakan salah satu bentuk simpanan / pelaburan yang mempunyai unsur harta zakawi dan tertakluk kepada kewajiban zakat jika ia telah memenuhi syarat-syaratnya.
Wang ini hanya boleh dikeluarkan sebahagiannya oleh pencarum apabila ia mencapai umur tertentu dalam tempoh perkhidmatannya atau mengambil keseluruhannya apabila ia telah mencapai umur pencen atau bersara. Selain daripada pengeluaran berdasarkan faktor umur, ianya juga boleh dikeluarkan setelah memenuhi syarat –syarat dibawah pelbagai Skim Pengeluaran KWSP.
Dalil Wajib Zakat :

Dalil Al-Quran:

ูˆَูฑู„َّุฐِูŠู†َ ูŠَูƒْู†ِุฒُูˆู†َ ูฑู„ุฐَّู‡َุจَ ูˆَูฑู„ْูِุถَّุฉَ ูˆَู„َุง ูŠُู†ูِู‚ُูˆู†َู‡َุง ูِู‰ ุณَุจِูŠู„ِ ูฑู„ู„َّู‡ِ ูَุจَุดِّุฑْู‡ُู… ุจِุนَุฐَุงุจٍ ุฃَู„ِูŠู…ٍۢ ۝ูฃูค

Maksudnya :

“Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka kabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya”
(Surah At-Taubah : Ayat 34)

Implikasi Zakat Ke Atas Produk Takaful
Zakat Wang Simpanan / Pelaburan Takaful:
  • Pemegang takaful keluarga perlu membayar zakat setiap tahun ke atas nilai simpanan / pelaburan yang boleh dikeluarkan (cash value) sahaja dan bukannya surrender value (jumlah wang yang akan diperolehi jika membatalkan polisi).
  • Ini kerana, hukum zakat untuk simpanan / pelaburan dalam polisi takaful adalah sama hukum zakat untuk simpanan / wang di institusi kewangan. Ini adalah kerana cash value boleh dikeluarkan tanpa perlu menunggu tempoh tamat kontrak dengan pihak takaful.
Kaedah Taksiran
[ Jumlah simpanan /pelaburan – nilai simpanan /pelaburan minimum perlu perlu ada dalam polisi ] = Cash value polisi takaful Formula Asas: Zakat = Cash value polisi takaful x 2.5% Kaedah Taksiran Zakat Gabungan Nisab Emas : Zakat = x 2.5%
Zakat Ke Atas Polisi Takaful Yang Matang
  • Manakala selepas sijil takaful sudah matang, maka wajib zakat simpanan ke atas pemegang polisi yang mendapat pulangan tunai secara keseluruhannya iaitu pulangan wang tunai daripada Dana Risiko Peserta dan juga keuntungan pelaburan daripada Dana Pelaburan Peserta.
Zakat = Maturity value (nilai matang) polisi takaful x 2.5% Kaedah Taksiran Zakat Gabungan Nisab Emas : Zakat = x 2.5%
Pampasan Takaful
  • Wajib Zakat Pendapatan ke atas waris simati. Ianya adalah selepas ditolak untuk penyelesaian hutang simati (hutang zakat/hutang sesama manusia dan lain – lain) dan upah haji sekiranya simati belum mengerjakan fardhu haji.
Wang Pulangan Tunai Dana Tabarruk
  • Wajib zakat pendapatan ke atas pemegang polisi takaful sekiranya mereka memperolehi wang pulangan tunai dari Dana Tabarruk; contohnya pulangan tunai setiap tahun jika tiada sebarang tuntutan tahunan (contohnya NCD yang diperolehi kerana tiada tuntutan tahunan).
Manfaat keilatan kekal dan menyeluruh
  • Wajib zakat pendapatan ke atas pemegang polisi yang menerima manfaat keilatan kekal dan menyeluruh akibat kemalangan atau sebab penyakit tertentu.
Pampasan Polisi Insurans Konvensional
  • Pampasan polisi insurans konvensional yang diterima oleh ahli waris tidak perlu dizakatkan kerana ia dikira sebagai harta yang tidak patuh syariah.
  • Hanya bayaran pokok pembeli polisi insurans konvensional(semasa hayat pembeli/pemegang polisi) sahaja yang dikenakan zakat.
  • Namun sekiranya ahli waris pembeli polisi tersebut merupakan golongan fakir miskin, mereka boleh mengambil sebahagian wang pampasan polisi insurans tersebut dengan jumlah sekadar keperluan sebagai fakir miskin yang ingin mencukupkan keperluan, dan jika jumlah yang diambil melebihi nisab zakat, maka wajib zakat pendapatan ke atas ahli waris.
  • Jika pampasan polisi Insurans konvensional tersebut diterima daripada caruman yang dibuat oleh majikan maka ahli waris boleh menggunakan wang tersebut keseluruhannya dan diwajibkan zakat pendapatan ke atasnya.
*Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-94 yang bersidang pada 20 -22 April 2011 telah membincangkan Status Pampasan Polisi Insurans Konvensional Selepas Kematian Pembeli Polisi.